Historisch overzicht H.S.V. de Vriendenkring Tienray.

Hengelsportvereniging de Vriendenkring is opgericht op 11 November 1955 door de heren: L. Vervoort (voorzitter), A. Knoops (secretaris) en H. Hendriks en G. Wilbers als bestuursleden.
In 1955 is de vereniging begonnen met 75 leden en is in de loop der jaren gegroeid tot inmiddels 115 leden.
De vereniging heeft in 1960 de Koninklijke goedkeuring verkregen in verband met de uitgifte van dagvergunningen.

Het jaar na de oprichting is men meteen gestart met het Koningvissen.
De eerste koning was Chris Gijsbers. Inmiddels zijn er al 53 koningen gehuldigd.
In 1960 is men begonnen bij de dames en omdat er in 1963 niet gevist werd, zijn er 48 koninginnen gehuldigd.
In 1974 is men met de junioren begonnen.

Vanaf 1975 is men begonnen om samen met de handboogschietvereniging het zogenaamde kermisconcours te houden, hetgeen inhoudt, dat er eerst een wedstrijd gevist wordt gevolgd door handboogschieten.
In de loop der jaren zijn er nog diverse wedstrijden bijgekomen zoals koppelwedstrijd, karpermarathon, forelvissen, knaakwedstrijden en vissen om Hotel Sint Joseph troffee.

In de jaren 60 en 70 viste men met diverse korpsen mee aan wedstrijden, wat resulteerde in diverse kampioenschappen zowel provinciaal als landelijk en individueel.

De Nationale Hengeldag voor de jeugd wordt gehouden op de laatste zaterdag in Mei.
De laatste wedstrijden die er bijgekomen zijn zijn de Meanderwedstrijden tussen Blitterswijck, Swolgen, Meerlo en Tienray.
In het begin ging men naar deze wedstrijden op de fiets, maar later ging men met de auto.
Er gaat een verhaal, dat men een keer gebruik maakte van een vrachtauto.
Vier vissers vonden een plaatsje in de cabine en de rest achterop.
Een anekdote uit die tijd is, dat Grad van de Munckhof heeft deelgenomen aan een kringwedstrijd en kwam terug met een koelbox vol eenden. (Visserslatijn ?!)

De locatie waar voorheen gevist werd ligt in het Soar in Swolgen en heeft diverse problemen gekend zoals het lage waterpeil in 1973 en de overstroming in 1993.
In 1973 moest de Brandweer er aan te pas komen omdat de aanleg van de visvijver te Broekhuizenvorst het waterpeil deed dalen in het Tienrayse viswater.

Tijdens de grote overstroming van 1993 heeft het viswater van Tienray behoorlijk onder water gestaan, wat zeer veel ongemakken en problemen met zich meebracht, o.a. de verzakking van de kanten.
Veel vrijwilligers waren nodig om dit probleem op te lossen.

In het begin werd de verzakking nog met schansen opgehoogd en moest iedereen zijn eigen visplaats maken.
Later zijn de kanten opgehoogd met enorme hoeveelheden zand.
Diverse bestuursleden en leden hebben thuis nog palen spits moeten maken (dit hout werd gehaald in de bossen van Afferden).

Het viswater is nog diverse malen uitgebaggerd door de Heidemij en het Waterzuiveringsschap.
In 1976/1977 heeft er nog een flinke reconstructie plaats gevonden uitgevoerd door de Heidemij.
Het struikgewas werd gekapt, beschroeiingspalen en -matten werden aangebracht, waar nodig werden de kanten aangevuld met grindzand en de taluds werden ingezaaid.

Om aan financiƫn te komen werden er in het verleden Barak en Schietwedstrijden gehouden.
Daar het oude Tienrayse viswater door de provincie een bestemming natuurgebied heeft gekregen hebben wij een nieuwe locatie via de gemeente verkregen.

Deze ligt op de Tienrayse heide, in 2010 hebben wij met onze vereniging feestelijke onze nieuwe vijver: 't Rijnbroek geopend.